Follow us for faster update on what's new and hot!

Cari novel

Loading...

PERINGATAH BERHEMAH

BORANG PESANAN INI HANYA UNTUK PEMBELI YANG SERIUS SAHAJA. SILA BUAT PESANAN JIKA ANDA SERIUS MAHU MEMBELI. BACK-OUT BUYER TIDAK DIALU-ALUKAN DI SINI!

Preview

get this widget here

Wednesday, 10 November 2010

PREVIEW IMAN SURAYA--AREILA SAHIMI (KAKI NOVEL)

IMAN SURAYA--AREILA SAHIMI
TERBITAN: KAKI NOVEL ENTERPRISE
ISBN: 978-967-5067-61-7
SEMENANJUNG: RM 19.00/RM 22.00
JUMLAH M/S: 488

Sinopsis:

Ajal maut, jodoh pertemuan semuanya di tangan Tuhan.  Di Tanah Mahsuri Iman Radhiff dan Suraya Dania bertemu.  Suraya ke sana sekadar mahu menghiburkan diri sebelum bergelar seorang isteri.  Iman pula membawa diri apabila kisah cintanya tidak menjadi.  Di sana mereka berkenalan dengan status berkawan.  Sekembalinya ke tempat tinggal masing-masing, mereka meneruskan kehidupan seperti sedia kala.  Suraya sudah bersedia untuk menjadi seorang isteri kepada Azim dan Iman pula sedang belajar untuk menerima realiti pada takdir cintanya yang dirasakan perit sekali.

Takdir Tuhan, tiada siapa yang dapat menghalangnya.  Mungkin sudah tertulis bukan jodoh Suraya dengan Azim apabila tunangannya itu pergi mengadap Ilahi.  Dia tabah meneruskan hidup bersama kenangan dengan lelaki kesayangannya itu. Walau siapa pun yang datang, dia berusaha untuk terus kukuh setia bersama cinta arwah tunangannya.  Iman pula, sekembalinya ke rumah, Iman masih dibelenggu  oleh rasa cinta kepada si kakak iparnya yang dahulunya kekasih hatinya. Namun, seringkali juga kenangan bersama tunangan orang itu datang bertubi-tubi.  Cinta tanpa isyarat.  Datangnya tanpa sedar.  Akur.  Dia jatuh cinta untuk kali kedua.

Selang beberapa tahun mereka berdua bertemu semula tanpa diduga.  Di situ persahabatan kembali terjalin antara mereka. Namun, tingkah Suraya tidak lagi seperti dahulu yang banyak cakap, periang dan selamba tetapi kelihatan diam dan sedikit muram. Tetapi azam di dada, hati gadis itu harus dicuri lantas tidak menyedari di belakang gadis itu sentiasa ada Norman Hakim, lelaki yang punya potensi untuk mana-mana gadis di luar sana jatuh cinta padanya. 
Susahkan?  Bila kisah cinta sudah jadi ala-ala filem Hindustan.  Mujur ada ‘Wonder Pets’ yang sudi membantu dan melengkapkan kisah cinta mereka....


Preview:

MATA UMAIRAH masih lagi melihat dua tiga keping gambar di tangan. Buat pertama kalinya dia memecah masuk ke dalam privasi hidup orang. Bibir mengukir senyum segaris tatkala melihat gambar-gambar itu.

Patutlah abang yang sorang ini menyorok gambar yang special kat bawah tilam. Kalau tak sebab ibu yang paksa untuk tolong kemaskan tongkang pecah ni, dah tentu-tentu dia terlepas peluang untuk melihat gambar yang teramatlah comelnya ni. Tersengih sendiri jadinya bila melihat muka Abang Iman yang sedemikian rupa. Mengerikan. Gambar-gambar tadi diterbalikkan. Sue_Nia??? Siapa ni. Kalau ikut pada nama, memang sah nama seorang perempuan. Tapi kalau perempuan siapa pulak orangnya. Tak pernah dengar pun nama budak Sue_Nia ni. Wah... patutlah semenjak balik dari Langkawi dulu muka Abang Iman bukan main berseri-seri jadinya. Ada benda yang dia sorok rupanya. Ermmm... ada ekor di balik bontot lembu rupanya.

“Maira!!!” jerit Iman dari belakang. Hampagas tak ada gas punya budak. Berani-berani sungguh masuk ke dalam bilik orang, lepas tu geledah semua tempat.

Umairah yang terkejut dengan jeritan dari belakang itu berpaling lipat maut. Alamak! Baik punya kembang kempis hidung Abang Iman tahan marah ni. Sebijik macam salah satu gambar kat tangan dia sekarang ni. Lalalalala…  Umairah buat tak tau. Dia tersengih. Gaya sengih memang macam orang bersalah. Bersalah sebab curi-curi tengok sampul surat Private and Confidential Abang Iman yang disembunyikan di bawah tilam dia ni. Bersalah sebab dari tadi tongkang pecah ni tak berkemas pun. Makin tunggang langgang jadinya adalah.

Iman memerhati wajah Umairah yang tersengih macam kerang busuk tu. Kemudian matanya melirik perlahan ke arah sampul surat di tangan kiri Umairah. Matanya bulat tatkala kembali memandang wajah Umairah.

“Bak sini!!!” Iman berkata keras. Tangan kanannya dihulurkan. Keningnya terangkat sebelah. Ni bukan gaya Ziana Zain lagi ni. Dah macam The Rock Is Cookin aje.

Umairah masih lagi sama macam tadi. Tersengih panjang. Selamba aje dia buat muka tengin (selamba) macam tu depan abangnya. Dia menggeleng perlahan.

“Bak sini!!!” Iman berkata lagi. Segera dia menghampiri Umairah.


Umairah yang sudah dapat menjangka apa yang ingin dilakukan abangnya terus menyorok sampul surat tadi ke belakang.

Lalalala....


“Tak boleh!” Dia menjerit perlahan. Kemudian dia ketawa manja.

Muka Iman sudah naik merah macam udang kena bakar lepas tu curah sos cili Cap Kipas Udang aje. Budak kecik ni, ada yang nak kena ni. Iman terus mengejar Umairah. Haru punya cerita main kejar-kejar dalam bilik padahal dua-dua dah sama-sama masuk tahap tua bangka. Umairah meloncat laju ke atas katil queen size.

Iman terus menerkam. Sampul surat tadi terpenyek akibat kena henyak dengan badan Iman yang sebenarnya tak adalah gemuk pun tapi kalau kena henyak macam tu memang logiklah nak penyek, nak koyak, nak renyuk macam keadaan sampul surat kat tangan dia sekarang ni. Umairah... memang betul budak sorang ni teringin sangat nak kena dengan aku, gumam Iman.

Melihat sampul surat tadi yang sudah jadi renyuk macam paper bungkus belacan, Umairah mula jadi serba salah.

“Abang Iman, sorry. Maira tak sengaja.” Dia berkata perlahan. Dia jadi serba salah.

Diam.

“Abang Iman, sorry. Orang tak sengaja.” Cubaan kali kedua setelah yang pertama didapati gagal.

Diam.

Errr... cubaan kali kedua pun tak menjadi. Dia gagal lagi. Percubaan masuk untuk kali ketiga.

“Abang Iman, sorrylah. Betul-betul tak sengaja.”

Iman memandang. Kemudian tangannya laju sahaja meluku kepala Umairah yang tengah terpinga-pinga minta maaf.

“Ouch... sakit ar!” Refleks Umairah menjerit bila kepala kena luku macam tu. Dia mencebik. Kepala yang terasa ne-no-ne-no digosok perlahan.

Iman ketawa.

“Padan muka. Sapa suruh pandai-pandai aje selongkar bilik abang ni?” Dia bertanya sambil melabuhkan punggung di atas katil.

Tangannya kemudian mengeluarkan isi sampul untuk meneliti kondisi gambar tersebut sama ada masih di dalam keadaan baik atau tidak. Argghh... memang sudah teruk renyuknya. Nak dimarah budak Umairah ni, adik sendiri. Nanti mengadu lebih pula pada ibu. Tapi, beberapa keping gambar yang ada ini memang dah menjadi sebahagian koleksi, harta benda yang dia sayang. Dia sayang pada cantiknya gambar itu. Dia sayang pada kenangan yang ada pada gambar itu. Dia sayangkan...


Iman Radhiff menggeleng perlahan. Itu memang tak masuk akal. Dia tak pernah menyayangi tukang ambil gambar ni pun. Cuma sekurang-kurangnya gambar-gambar ini mampu mengingatkan dia pada Si Tukang Ambil Gambar yang tak tau kat ceruk pelusuk mana dah pergi. Dia hilang macam tu aje. Iman terhanyut dalam kenangan. Tanpa sedar dia senyum sorang-sorang.

Umairah memandang Abang Iman dengan pandangan mata tidak berkelip. Whoaa!!! Gila punya special Sue_Nia ni. Sampaikan abang kat sebelah ni boleh terduduk lepas tu senyum sorang-sorang macam kena sakit angau tahap kronik. Lalalala....

“Abang Iman!!!” Umairah mengibas-ngibas telapak tangan. Sipi-sipi terkena muka Abang Imannya.

Iman tersentak. Tak tau macam mana dia dah boleh terbang sejauh ini, mengingati kembali memori Pantai Chenang, memori Tugu Helang ala-ala memori daun pisang dia dengan Suraya dulu. Hanya kerana beberapa keping gambar yang sudah kemek, renyuk ini buat fikiran dia kembali kepada saat-saat itu.

“Apa dia?” Iman bersuara. Sedikit keras agar dapat menyembunyikan perasaaan malu yang dah mula menerjah dalam diri bila terkantoi depan Umairah.

Umairah mencebik. Eleh. Control maco la tu.

“Abang Iman.” Umairah menyiku perlahan.

“Apa dia!!!”  Naik sikit frekuensi suara Iman.
Umairah tersengih.

“Apa yang special pada gambar tu? Orang tengok abang sampai terganggu emosi sebab gambar-gambar ni semua.” Umairah sudah mula menyoal siasat.

“Tak ada apa-apalah.” Iman menjawab malas.

“Eh... heloo.... Kalau tak special takkan boleh senyum sorang-sorang. Yang orang tau, orang yang bila tengok gambar, lepas tu senyum sorang-sorang pulak, maknanya orang tu sakit.”

“Sakit???” Iman bertanya seolah tidak mengerti apa yang dimaksudkan oleh Umairah tadi.

“Sakit angaulah.” Umairah berkata laju. Sejak bila Abang Iman jadi slow, pending dan lambat pick up ni pun dia tak tau.

“Pandai ajelah. Sejak bila jadi Nujum Mak Belalang ni?”

“Abang jangan nak kona-kona. Meh sini bagi tau.  Siapa Sue_Nia tu?”

“Amoi kedai gambar.”

“Hah???” Umairah ternganga.

Iman bangun.

“Kemas balik bilik ni.” Iman memberi arahan sebelum dia keluar dari bilik dengan sampul surat di tangan.


CERMIN MATA dilurutkan ke bawah. Mata kembali menilik gambar yang sudah renyuk itu. Akhirnya kepala digeleng berlahan.

“Payah ni.” Izwan berkata perlahan.

“Alah kau ni. Aku ingat datang jumpa kau bolehlah tolong selesaikan masalah.” Iman merampas gambar di tangan Izwan itu.

Izwan yang memang bekerja sebagai jurufoto pun tak boleh nak tolong kembalikan gambar ini kepada keadaan asalnya. Ni mula nak mempertikaikan kredibiliti sebagai jurugambar majlis orang kahwin yang boleh tahan famous jugak kat KL ni. Tuan punya Impiana Photo.


“Teman ni photographer. Kalau dah jadi macam ni. Mana ke gayanya teman nak buat. Kalo kome pergi scan pun, garis-garis renyuk ni tetap boleh nampak jugak. Tapi kalo kome nak suruh teman edit kasi licin sikit pakai Photoshop teman akan usahakanlah. Yang pasti gambor ni tak boleh le kome nak samakan dengan yang original ni. Benda dah kena editkan. Nampak macam tiruan ar. Lagipun gambor yang discan mana nak sama dengan gambor yang betul-betul ambik dari memory stick kamera yang kome pakai tu.” Izwan memperjelaskan keadaan yang sebenarnya kepada Iman dengan pelat telor bahasa suku sakat family dia kat Parit nun.

“Apa ke halnya sebab gambor tak semenggah ni kome boleh jadi serabut aje teman nengoknya.” Dia menyambung.

Iman geleng kepala.  Wan Teman... Wan Teman.  Nasiblah dah lama jadi kawan. Boleh ar paham lidah Perak dia yang memang dari dulu dah tak boleh nak dilembutkan lagi. Dia kenal dengan Wan Teman ni dulu pun lepas secara tak sengajanya dia jumpa dengan orang Malaysia yang bukan student kat oversea dulu. Punya jauh Wan Teman ni menjelajah untuk hobi dia yang satu ni. Dan akhirnya, dari hobi bertukar menjadi profesion sepenuh masa. Dari apa yang dia tahu, dulu Wan Teman belajar engineering jugak. Tapi last-last kerja ini yang dia pilih. Minat punya pasal tak membataskan segalanya. Macam sekarang. Wan Teman mesti berbangga dengan perniagaan yang sudah tegak berdiri. Wan Teman sudah punya Impiana Photo yang gah dan dikenali ramai.

Iman masih mendiamkan diri. Dagu ditongkat dengan telapak tangan. Matanya masih lagi terpaku pada gambar di atas meja kaca di kedai Wan Teman.

“Teman ada idea.” Izwan memetik jari. Ting-tong.

Iman mengangkat muka.

“Idea?” Dia mengerut dahi.

“Jom. Kome ikut teman masuk dalam kejap.”

Iman sekadar menurut mengikut Izwan masuk ke dalam bahagian dalam studio.

“Darling, jaga kedai ye. Abe nak gi tolong settlekan problem saing (kawan) abe ni kejap.” Izwan berkata kepada pembantunya sebelum dia masuk ke dalam studio. Nakal juga matanya mengenyit ke arah pembantu barunya itu.

Iman di belakang hanya menggelengkan kepala. Wah... bukan main sungguh Wan Teman ni. Selamba aje dia pergi panggil Mek Siti Kelate ni darling. Tadi bukan main lagi dia dengan pelat Perak dia tu. Tiba-tiba pulak dia boleh bertukar loghat, terus kecek Kelate pulok. Tadi ‘teman’. Sekarang dah tukar jadi ‘abe’ pulak dah. Lantak kau lah Wan Teman. Asalkan kau bahagia.

Iman masuk ke dalam studio yang sederhana besar ini. Dia terus mengikut Izwan sehingga ke satu sudut yang menempatkan iron board dan seterika di situ. Apa fungsinya benda-benda alah kat studio ni pun dia tak tau.

“Apa kau nak buat ni?” Iman bertanya. Hairan.
Izwan angkat kening. Dia tidak menjawab sebaliknya terus plug seterika dilekatkan pada soketnya. Seterika tadi dibiarkan panas seketika. Iman sekadar memerhati apa yang ingin dilakukan oleh Izwan. Dia mengerut dahi kerana sampai sekarang dia tak tau apa sebenarnya idea Izwan ini. Sudahlah soalannya tadi dibiarkan macam tu aje.

Izwan mengaturkan gambar-gambar tadi di atas iron board. Kemudian sehelai kain pelikat yang digunakan untuk sembahyang di dalam studio ini dilapikkan di atas gambar-gambar tadi. Iman bagaikan sudah tahu apa yang ingin dilakukan oleh Izwan. Dia membulatkan matanya. Cuba menahan geram. Izwan yang tersengih dengan selamba sahaja menggosok gambar-gambar yang telah pun dilapik dengan kain pelikat tadi. Dia menggosok seterika panas berkali-kali di atas gambar yang telah dilapik dengan kain pelikat. Dibibirnya sudah mula terbit ilai tawa. Lawak yang menjadi.

Setan kau Wan Teman! Aku ingatkan bila datang berjumpa dengan pakar adalah idea yang lagi brilliant, yang lagi intelligent kau boleh bagi. Idea bongok yang sudah sepuluh kali aku cuba kat rumah tadi yang kau persembahkan. Berbakul Wan Teman kena kutuk di dalam hati. Iman mendengus geram. Dia sudah malas mahu melayan Wan Teman dengan lawak antarabangsanya itu. Kalau tak disebabkan Wan Teman ni ada tali pinggang hitam dalam tae kwan do dah lama dia aku luku. Hangin betul dia dibuatnya.


SURAYA mengetuk-ngetuk perlahan mejanya. Kemudian dia menoleh ke kiri ke kanan. Hari ini, hari pertama dia melaporkan diri sebagai seorang guru di sekolah tempat dia belajar dahulu.

Banyak keadaan yang telah berubah di sini. Paling ketara perubahan yang terdapat di sini adalah berdirinya satu blok dua tingkat yang menempatkan makmal komputer yang baru dibina setahun yang lepas. Dahulu tapak makmal ini adalah padang bola jaring. Di tepi padang, belakang blok A bangunan sekolah ini pula tempat dia, Anne dan Ika selalu melepak kalau tiba time rehat. Memang kat sini banyak kenangan tercipta semasa zaman persekolahan. Tu belum lagi kalau pergi jalan-jalan sekitar bengkel Teknologi Kejuruteraan. Masih megah berdiri lagi projek mega yang dia dan teman-teman seangkatan bina untuk taman teknologi ini. Sebuah monumen berbentuk buku yang diperbuat daripada simen dan konkrit. Seingat Suraya, masa nak bina buku gergasi ni dulu, sampai jadi legam dan berbelang muka sebab berjemur tengah panas. Memang bajet macam pekerja kontrak betul. Tengah-tengah hari rembang dia, Haikal, Yasrul, Anne, Ika dan Mail bertungkus lumus membancuh simen untuk buat benda ni. Nak buat macam mana. Sudah masa tu ambil Sains Kejuruteraan. Nak tak nak mesti kena turun padang jugaklah untuk buat projek akhir. Nanti cikgu Teknologi Kejuruteraan tu marah. Siapa lagi kalau bukan Cikgu Saari tu. Dan nak dijadikan cerita, dan payah sangat nak percaya yang Cikgu Saari sekarang ni dah naik pangkat sampai boleh jadi pengetua. Mahunya mula-mula jumpa Cikgu Saari tadi buat dia sampai tersengih memanjang bila ingat-ingat saat jadi pelajar dulu. Punyalah dulu Cikgu Saari ni cikgu dia. Tapi sekarang dah jadi big bos pulak.  Bila dia ingat cerita-cerita lama, mulalah senyum pun sampai ke telinga.

“Apa yang senyum sorang-sorang tu Sue?”

Suraya tersentak. Dia senyumlah bila kena tegur macam tu. Takkan nak sound balik orang yang tegur tu sebab kejutkan dia macam tu. Itu bukan etika baik untuk budak baru masuk kerja macam dia. Lagipun yang tegur ni pun Kak Maizura. Kira cikgu senior jugak kat sekolah ni. Kira bolehlah nak jadi mentor bab nak menangani masalah para pelajar. Kak Mai orang lama. Dah banyak pengalaman menjadi seorang guru. Dia pulak masih hijau. Masih merangkak. Diri sendiri pun abah masih bela lagi. Inikan pulak nak bela anak-anak orang dekat sekolah

“Tak ada apa-apa kak.” Suraya menjawab malu-malu. Cehhh... punya plastik lakonan. Macam perempuan melayu terakhir aje.

“Akak tengok Sue senyum meleret-leret aje tadi,” kata Kak Maizura lagi.

“Sue teringat zaman dulu-dulu masa belajar kat sini Kak Mai.” Suraya menjawab. Tudung bawal yang menutupi kepalanya dibetulkan sikit kedudukannya.

Hush... ini azam baru dia, bila masuk kerja. Benda pertama nak dibuat, adalah pakai tudung. Itu pun jenuh hari Sabtu hari tu, pergi borong tudung bawal sampai lima helai dekat Pasar Tani Stadium. Nasib abah sponsor. Anak nak buat benda baik. Abah support ajelah. Dan, dah alang-alang abah bermurah hati nak sponsor, memang dia balun sampai lebamlah. Semua bawal satu, dengan batu keliling dia pergi sambar. Anak bongsulah katakan.

Pagi-pagi sebelum pergi sekolah tadi, hampir sepuluh keping gambar dia ambil melalui telefon bimbit canggihnya itu untuk dihantar kepada Azim. Tapi sampai sekarang sekeping gambar pun Azim tak komen lagi. Tak apalah. Mungkin Azim sibuk. Dia fahamkan sahaja sikap Azim itu.

“Tulah Sue. Pengetua ada bagi tahu akak tadi. Yang Sue bekas student dia.” Kak Mai memberitahu.

Errr... Suraya menelan air liur. Dia jadi malu sendiri.  Apa benda ajelah Cikgu Saari dah bocorkan pada Kak Mai ni.  Dia senyum dalam terpaksa.

“Macam mana kelas pertama tadi. Student okey ke?” Kak Mai kembali bertanya. Dia faham. Mungkin Suraya orang baru di sini. Mungkin sebab itu masih malu-malu lagi.

Suraya mengangguk perlahan. Dan betullah sekarang ini dia memang betul-betul jadi orang poyo. Control ayu sana sini. Padahal tadi, masya-Allah. Punya tahan sabar ajelah tengok perangai pelajar-pelajar tu sorang-sorang. Taulah dia ni muda remaja lagi. Lebih kurang baya-baya budak-budak ni jugak. Punya selamba aje tiga orang budak dalam kelas 4Sc2 ni panggil dia ‘sayang’, ‘darling’, ‘kekasih kuSeru’ dalam kelas tadi. Kalau tak disebabkan ini hari pertama dia masuk dalam kelas, dah lama budak bertiga yang meletakkan gelaran merapu tu dia bawak masuk menghadap guru disiplin. Din, Apeh dan Zairul. Nama dorang ni memang dah melekat dalam kepala untuk dia sentiasa ingat. Budak pandai. Tapi kepala degil ya amat. Nak buat macam mana. Dah tiga-tiga otai Sri Kinta. Ingat dah pupus otai-otai ni semua lepas super duper otai dulu-dulu keluar dari sekolah ni. Rupa-rupanya ada jugak cuba menyambung tradisi abang-abang diorang yang dulu ni. Penyambung warisan!


Kak Mai ketawa kecil. Suraya masih baru. Dia pun tak tau sama ada Suraya boleh tahan atau tidak dengan pelajar-pelajarnya itu nanti.


“Sue tak payah risau. Budak-budak tu memang macam tu. Tapi pelajaran tip-top. Nakal aje yang lebih.” Kak Mai memberi semangat.


Suraya mengangguk lagi. Dan betullah dia sekarang ni dah macam OKU aje. Main pakai bahasa isyarat. Main angguk-angguk. Macam burung belatuk. Adoiii... Sue. Sesaklah kalau macam ni. Ingat ini edisi Ahli Fiqir ‘angguk-angguk, geleng-geleng’ apa!!!

Dia bukan malas nak berborak dengan Kak Mai. Tapi sebenarnya dia memang tak tau nak berborak apa buat masa ni. Yang dia tahu, dari tadi dia duk mengetuk meja sambil melihat jam besar di dinding bilik guru ni. Kira masa nak cabut aje dari sini. Perut pun dah berkeroncong aje ni dari tadi. Di dalam kepala dah terbayang lauk apa yang abah masak tengah hari ni. Rehat tadi dia tak jamah apa-apa pun.  Bukan tak lapar. Tapi tak tau apa yang buat dia malu sangat nak jejak kantin sekolah ni pun dia tak tau. Selamba aje mulut dia lancar mengatakan kepada Kak Mai yang dia puasa sunat Isnin hari ni. Sudahnya. Air pun dia tak teguk. Memang tak sabar sangat nak balik rumah ni. Lagipun tadi semasa telefon abah, abah kata tengah masak gulai tempoyak. Gulai tempoyak tu. Favourite!!!

“Sue!!”

Suraya tersentak. Kakak sorang nilah. Masuk yang ni, campur dengan yang pagi tadi, tu belum kira nak ajak pergi rehat tadi, dah masuk berapa kali entah Kak Mai mengejutkan dia macam ni. Bisa kena sakit jantung kalau setiap masa kena kejut macam ni. Suraya terpinga-pinga. Kak Mai yang masih tegak berdiri di hadapan dipandang atas bawah.

“Jom balik!!!” Beritahu Kak Mai dengan gembiranya. Terus Kak Mai berlalu ke muka pintu bilik guru.

Suraya merenung jam di dinding. Kemudian matanya dilirik pula pada jam di tangan. Dia tersenyum. Macam mana boleh terlepas seminit tiga puluh dua saat ni dan macam mana Kak Mai yang rasanya dari tadi berdiri kat depan ni boleh dengan sepantas kilat berkemas dan balik dulu dari dia. Suraya menggeleng perlahan. Kak Mai memang boleh jadi satu kroni kalau kepala dia patern gila-gila macam ni.


Tanpa berlengah segera Suraya mengemas meja terlebih dahulu. Laci di bawah meja ditarik. Beg tangan Guess hantaran semasa majlis pertunangan dulu diambil lalu disangkut ke bahu. Fail kuning berisi biodata pelajar kelasnya di atas meja dicapai lalu dibawa ke dada.  Dia terus keluar dan menuju ke tempat letak kereta.


SURAYA masih lagi meneliti biodata-biodata pelajarnya. Dia mahu mengenali serba sedikit tentang latar belakang pelajar-pelajarnya itu. Itu assignment pertama yang diberikan untuk hari ini. Walaupun bunyi macam standard budak darjah satu, dia tak kisah. Dia nak mulakan sesi pembelajaran dengan gaya yang santai. Rasionalnya adalah untuk mengelakkan budak-budak tu jadi boring dengan subjek yang diajar. Tak perlu terlalu menekan. Anggap mereka sebagai kawan. Biodata milik Din, Apeh dan Zairul masih di tangan. Alahai... memanglah budak bertiga ni tadi memang buat dia macam kawan pun tadi. Hari pertama bagi dia sakit kepala. Suraya tersenyum. Dia dulu pun macam tu jugak. Suraya tersengih sendiri.
Alunan irama lagu I Just Call To Say I Love You dari telefon bimbit mengejutkan Suraya. Segera telefon dicapai. Tak perlu diteka siapa yang memanggil. Sudah setting di dalam telefon yang ring tone itu khas untuk Azim. Panggilan Azim dijawab.

“Assalamualaikum,” hulur orang di hujung talian.

“Waalaikummussalam.”

“Buat apa?”

“Tengah studi pasal budak-budak dalam kelas saya ni.”

“Cantik awak Sue. Inilah benda yang saya nak sangat tengok awak buat.”

Suraya tersenyum. Dia puji akulah. Bunga-bunga cinta dah mula berkembang di dalam taman hati.

“Thanks,” jawab Suraya malu-malu. Merah mukanya bila menerima pujian dari Azim. Memang dari tadi inilah yang dia tunggu-tunggu.

“Saya harap awak kekal macam ni. Jangan hanya sebab nak pergi kerja aje. Lepas kerja semua tu terbang.”

Suraya mencebik. Azim... Azim. Ada jugak nak kenakan aku. Pantang ada point-point penting mesti dia nak bagi ceramah free, gumam Suraya di dalam hati saat dia sudah bersedia untuk menadah telinga.

“Ye pak ustaz.” Selamba Suraya bersuara.

“Jangan nak main-main Sue.” Azim bersuara.

“Yelah. Saya ingat pesan awak tu. Azim, awak okey ke? Masih tak sihat lagi ke?” Bertubi-tubi dia bertanya. Dalam hati dia rasa macam lain aje. Dia pelik. Azim bersuara macam orang tengah sakit. Sakit lagikah dia? Bila memikirkan keadaan kesihatan Azim dia mula jadi tidak sedap hati.

“Okey. Saya tak ada apa-apa,” jawab Azim dari hujung talian.

“Saya dengar suara awak macam tak bermayalah.”

“Saya okey. Jangan risau.”

“Ubat hari tu, dah habis makan ke?”

“Sudah.”

“Okey.”

“Sue masuk tidurlah. Esok nak kerja, kan.”

“Okey.”

“Assalamualaikum.”

“Waalaikummusalam.” Talian telah pun diputuskan.

Kertas-kertas biodata sudah pun dimasukkan ke dalam fail kuning. Suraya sudah merebahkan badan ke atas katil. Dia mula bermain hujung rambut lurusnya. Tabiat yang langsung tak boleh hilang sedari dia kecil lagi. Dia pasti akan bermain dengan rambut setiap kali ingin tidur.

Mata masih lagi tertala pada kipas siling yang ligat berpusing. Rindunya pada Azim. Memanglah sekarang ni dia sedang menanggung rindu gila. Kali terakhir jumpa Azim pun, masa Azim terlantar kat Ipoh Specialist Centre tu ajelah. Lepas tu mana ada dia berjumpa dah. Kalau tak silap sudah hampir tiga bulan jugak dia tak bertemu dengan Azim. Sekadar melepaskan rindu dalam telefon mana puas. Azim dah lama tak turun Ipoh. Dia memang jangan haraplah nak jejak kaki sampai ke Dengkil tu.

Mulut yang menguap luas ditutup dengan telapak tangan. Dia mengiring ke sisi kanan. Panjang tangannya mencapai suis lampu tidur di meja sisi katil. Walaupun jam baru menunjukkan pukul sepuluh setengah malam mata yang bagai diletak gam gajah sudah tidak bisa untuk berjaga lagi. Nak kena tidur sebab esok nak kerja.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...